Wednesday 23 October 2013

Resepi Daging Hitam / Kicap Kakak Iparku

Asalam kawan2

Hari ni saya nak share satu resepi berasaskan daging yang direka oleh kakak ipar saya. Selain dari share resepi ni dengan korang semua 'share mengeshare' ni pun sebenarnya elok untuk orang-orang yang pelupa macam saya. Resepi dan cara nak masak daging ni pun sempoi .. mudah sangat. Kamel yang sekali2 turun dapur tu pun dah terror sampaikan family dia ingat kamel yang masak... saya? ade le kecewa sikit (konon) :D
Jom kita tengok bahan kisar dulu

1/2 kilo bawang putih
(kalau ikut resepi saya..saya kurangkan 1 genggam, selalunya saya beli bawang putih yang sudah dikopek)
3-4 biji bawang besar
1 ketul lengkuas 
(sebesar penumbuk .. he3)
rm2.00 cili kering
(cili ni saya gunting & rebus kemudian bila tiba nak kisar saya cuma gunakan 3 genggam saje)
Mula2 dulu ternganga mulut ni bila terbaca kat kertas resepi tu. Mau taknye bawang putih yang bau busuk tu betul2 buat saya fikir 2 3 kali nak masak ke atau lupakan saje hasrat nak tunjuk pandai pada kakak ipar. Tapi bila terpandangkan muka kamel yang teringin benar saya try resepi kakak dia tu..maka dengan hati yang tak berape nak rela ni saya ikutkan aje.
Rupa2nye bawang putih itulah rahsia kenapa daging kicap ni sedap. Kalau ada yang cuba ngubah resepi ni sesedap rasa bermakna orang tu gedik!..he3. 

Bahan2 lain

1 kilo daging lembut ataupun daging batang pinang 
(potong nipis & kecil2 pastu rebus hingga daging tu lembut, tapis airnya sebab dalam resepi ni kita tak pakai air rebusan)
1/2 botol kicap kipas udang 
(ingat cap kipas udang bukan KDK atau apa2 kipas jenama dari Jepun)
3 sudu kicap pekat
2-3 sudu makan gula pasir 
(rasa manis ni terpulang pada selera korang)
3-4 sudu makan cuka
2-3 cawan minyak masak
1 btg kayu manis

Ok jom kita masak!

Step pertama kita kisar kesemua bahan kisar sehingga halus. Kalau boleh bila time nak kisar tu gunakan air secukupnya jangan terlalu banyak nanti ambil masa lama pulak bila nak menumis nanti.
Jadi ape lagi panaskan dulu kuali pastu baru masukkan minyak. Bila minyak mulai panas masukkan kayu manis. Lebih kurang seminit pastu korang masukkan bahan kisar tadi dan masak sampai pecah minyak. Waktu menumis ni korang kena layan perasaan sebabnya masak benda ni ambil masa sikit pastu yang tak tahannye sambal ni akan 'terbang2'.

Selalunya yang sukarela ambil tugas ni suami kesayangan saya la!.. pernah sekali tu cuaca agak panas dan kamel malas nak pakai t-shirt ataupun apron tiba2 saya terdengar 'auch!..minyak!...perut!'. Rupa2nye perut dia terkena percikan minyak tumisan.. he3
Tapi rasanye kalau nak guna cara camni pun boleh jugak tapi melampau la pulak ye!
* Moral dari story ni, lain kali kalau nak masuk dapur pakai elok2 bia comey sikit!

Step seterusnya bila tumisan dan bertukar warna boleh la kita masukkan kedua-dua kicap, cuka & gula. Kemudian masukkan daging yang telah direbus awal tadi dan masak lebih kurang 10-15 minit, suai rasa dan renehkan dalam 10 minit lagi. Tutup api...dah siap.
Daging kicap ni jadi Hidangan Wajib Family kamel dan selalunya kakak ipar saya masak waktu kenduri kawen atau sebagai lauk masak lodeh untuk dijamu pada hari raya. Kamel pula suka makan dengan roti putih. 
Kalau korang tak caya tanye la baby nie........Seedaapp!

So selamat mencuba!


2 comments:

  1. membuatku rasa nak masak jek....

    nak follow Nizan Kamel boleh??

    http://vitaminboutique.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh aje, cuba tau senang aje masak kicap ni :D

      Delete

Komen la .. Takpe Nanti Saya Baca

Resepi Bibimbap  Klik sini Assalam kawan-kawan Bila dah buat Bibimbap ramai pula yang menanyakan resepi Kimchi...