Sunday 21 September 2014

Resepi Kari Ayam Pantai Timur


Assalamualaikum semua ..

Kali ni saya nak share cara masak kari ayam yang sedap. Saya dapat resepi ni dari orang2 pantai timur..mula2 tu hairan juga sebab mereka masukkan gula atau nesan dalam masakan. Tapi bila dah rasa baru tau betapa sedapnya kari orang pantai timur ni.


Baik lah jom kite layan resepi kari ayam ni.

Bahan-bahan 


1 ekor ayam sederhana (dipotong 16 atau 18 terpulang)

5 biji bawang merah (hiris2kan)
3 ulas bawang putih (hiris2kan)
*1 1/2 paket serbuk kari ayam Babas
*1 sudu teh serbuk cili
* kedua2 serbuk ni korang bancuh dengan sedikit air
2 sudu makan air asam jawa
1/2 keping nesan (sejenis gula ala2 gula melaka, korang boleh beli kat kelantan atau pasar tani)
2 cawan santan pekat
ubi kentang
cili hijau (Banana Chili Paper)
terung bulat
2 tangkai daun kari

Cara nak masak




1. Tumis kedua bawang yang dihiris tadi bersama daun kari sehingga wangi. Kemudian masukkan bancuhan serbuk kari & serbuk cili dan masak sehingga pecah minyak.


 2. Bila tumisan tadi dah pecah minyak masukkan ayam yang telah dibersihkan. Kacau rata selamat 2 minit kemudian masukkan ubi kentang dan santan. Masak lagi selama 10 minit.



3. Akhir sekali masukkan cili hijau, terung bulat, gula nesan, air asam jawa dan garam. Masak sehingga ayam dan ubi kentang lembut.

Nota

Apa yang saya rase beza resepi dia dengan saya cuma dia guna nesan sejenis gula manisan yang hanya dapat di negeri pantai timur. boleh dikatakan kesemua resepi masakkan mereka gunakan manisan ini. Dalam resepi kari ayam ni dia ajar saya gunakan Banana Chili Paper, cili ni rangup dan ade rase manis sikit.




Harapan saya kalau korang nak try resepi ni cuba ikut betul2 bahan yang saya sharekan tu. Sebab kalau sekali dah cuba sure nak cuba try test berkali2. Papepun bergantung pada selera masing2, saya share sebab sayang korang semua.

Selamat mencuba!




6 comments:

Komen la .. Takpe Nanti Saya Baca

Resepi Bibimbap  Klik sini Assalam kawan-kawan Bila dah buat Bibimbap ramai pula yang menanyakan resepi Kimchi...