Wednesday, 25 January 2017

Cuba la Resepi Kimchi Saya yang simple ni

Assalam sahabat-sahabat semua,

Emm...disebabkan saya dah buat Bibimbap Klik sini, ramai pula yang menanyakan resepi kimchi. Jujur saya memang tak reti dan tak pernah cuba buat pun benda alah, kimchi ni. Kalau pergi makan direstoran korea benda alah ni memang wajib ada, betul tak?. Kebetulan suami saya juga suka meratahnya.

Dari sehari kesehari saya nak buat tapi macam tak confident..tapi bila ada yang beria-ia menanya saya jadi serba salah. Nak taknak saya pun baca semula diruang komen bibimbap tu, nasib ada sahabat2 yang dengan rela hati sudi sharekan resepi dorang. Terimakasih banyak2.

Tapi resepi yang saya nak sharekan ni pula saya dapat setelah saya google, study bahan2 dalam kimchi tu dan....nak bagitahu ni, sebab nak sangat belajar buat kimchi ni, saya tuntut ilmu dengan casher mini market korea dekat Ampang hilir. Bila tengok kita macam berminat, dia pula jadi happy nak mengajar. Alahh, lebih kurang macam dia nak belajar buat kuih keria sira gula melaka hihihi

Dekat kedai ni ada 2 jenis sos ikan. Kalau kata kita nak buat kimchi kobis ada sosnya dan kalau kita nak try buat kimchi lobak/carrot putih pula ada sosnya. Tapi saya tak beli pun sebab dirumah dah ada sos ikan.

Dan saya rasa resepi kimchi ni gerenti jadi sebab en. suami kata sedap!

Resepi kimchi ni yang paling simple dan yang paling mudah untuk saya buat (sebenarnya hihihi). Jom kita buat sama2 ok!

Bismillahirrahmanirrahim ..
 
Langkah atau step pertama, belah 2 kobis Napa yang besar dan gemuk2 tu dan potongkan kepada kepingan2 selebar 2cm dan panjangnya lebih kurang 6cm. Dah siap, masukkan kedalam mangkuk besar.

Campurkan 1 1/2 cawan air bersih dan 5 sudu besar garam. Bancuh dan campurkan kedalam mangkuk berisi kobis tadi. Biarkan selama 10 minit atau 1/2 jam. Rasa2nya proses ni untuk lembutkan kobis tu kot!...


Ni pula bahan2 paste kimchi. Sukatan saya ni untuk kobis yang sederhana besar tau.
Didalam mangkuk berasingan isikan

4-5 sudu makan serbuk cili Gochugara
1 biji fuji apple/pear

(Serbuk cili gochugara dan apple fuji tu saya beli dekat ampang hilir (yela dah borak lama tanya resepi kimchi sekurangnya beli la sikit barangkan..sok2 boleh tanya lagi hihihi)

1-2 sudu makan gula pasir
4-5 sudu makan sos ikan
8 ulas bawang putih cincang halus (kalau rasa macam banyak boleh kurangkan tau!)
1cm halia cincang halus
1 biji cili merah
3-4 helai daun bawang
sedikit bijan


* Daun bawang, apple atau pear tu dipotong memanjang ala2 batang mancis. 



Cara2 nak buat kimchi senang je ...
1. Setelah kobis tadi mengecut, cuci bersih seelok2nya 2-3 kali dan toskan betul2 airnya. Waktu ni kita boleh la koyakkan sikit kobis tu untuk rasa masinnya. Sementara menunggu kobis tu kita buat paste kimchi.
2. Senang saje, lepas siapkan bahan2 paste tu kita gaulkan kesemuanya. Jangan lupa rasa sikit dulu, biar sesuai dengan selera kita. Kimchi ni ada rasa masin sikit, manis sikit, pedas sikit haa. Kalau sukatan saya tu agak pedas, minta maaf ye!

Kemudian boleh lah dilumur kepada kobis yang kita toskan tadi sehingga rata. Saya guna sarung tangan transparent ni sebab nakkan ianya betul2 cover pada kobis tu. Urut perlahan2 kobis ni...takut terkoyak la pula hihihihi
3. Setelah berpuashati dengan hasil gomoi tadi kita penuhkan bekas dan tutup rapat supaya tidak terdedah pada udara. Saya biarkan sekejab bekas ni diluar kemudian boleh la disimpan didalam peti sejuk. Kalau ikut resepi yang saya google tu, kimchi ni dah boleh dihidang dan terus makan waktu tu juga. Senangkan.

Stori sikit

Waktu belajar buat kimchi dekat korea dulu resepi cikgu putih gebu tu lain sikit. Saya tak ingat sukatan dia tapi bahan2 dia memang tak sama.

Kobis Napa

Garam
Air
Lobak putih
Daun bawang


Bawang putih cincang

Serbuk cili atau nama korea dia Gochugaru
Gula
Bijan
Sos ikan
Cencaluk korea atau Saeujeot
Bancuhan air tepung beras atau chapssalgaru

Cara buat lebih kurang sama dan cikgu tu pesan kimchi ni boleh dimakan selepas 3 hari. Jadi lepas 3 hari (waktu tu dah balik malaysia) saya pun try makan. Memang tahan berbulan dan sedap.

Untuk peminat setia kimchi saya minta maaf kalau resepi ni tak sesedap seperti yang diharapkan tau...saya pun dalam proses belajar lagi ni, nanti kalau ada masa kita cuba resepi yang lain pula. 
kalau ye pun sedap kimchi hakak ni, jangan la buat muka camni dek..


Saranghae .... Love you!


No comments:

Post a Comment

Komen la .. Takpe Nanti Saya Baca