Monday 7 August 2017

Sambal Totok

Assalam kesayangan semua

Kali ni saya nak share satu resepi yang saya makan dekat rumah kakak ipar saya...dah lama. Saya tak tahu nama sambal tu tapi sedap sangat sampai kena tegur sebab tak makan lauk2 lain walhal hari tu dia masak sikit punya banyak dari masak lemak udang, sambal sotong, kambing black paper, daging salai masak lemak..ishh berderet-deret sungguh lauk hihihihi

Jadi saya tanya resepi dan cara dia masak sambal tu. Dia cakap "Akak potong semua bahan-bahan ni kemudian akak tumbuk dengan ikan bilis. Bila dah hancur akak goreng dengan sikit minyak...tapi make sure minyak tu panas sebab kita nak goreng kejab je. Jangan ijan goreng lama nanti tak sedap". Saya main pakai ingat aje resepi yang dia cakap..sikit pun tak tanya nama sambal tu!

Kelmarin saya share gambar sambal yang saya masak ni dalam instagram tetiba ada sorang hamba Allah ni bagi tahu yang resepi tu namanya sambal totok. La yeke! cumanya saya tambah petai. Suami pula cakap sambal GOKTOK [teringat cerita Ahmad Albab]

Kalau resepi saya ni kurang itu ini harap dapat la kawan-kawan betulkan ye..

Bahan-bahannya iailah

Segenggam Ikan bilis [saya beli yang kecil-kecil]
Sebab suami takut pedas saya boh 5-10 je Cili api
2 ulas bawang putih
2-4 biji bawang merah [yang kecil-kecil sebab tu aje yang ada]
Petai 1/2 papan aje [suami tak suka]
1-2 biji limau kasturi/nipis
Ni lah bahan-bahannya
Mula-mula saya panaskan minyak kemudian gorengkan semuanya sampai layu-layu gitu last baru masukkan petai. Goreng sekejab tau tak mahu petai tu lembek.

Asingkan petai dan tumbuk kesemuanya. Saya suka tumbuk yang tak berapa nak hancur dan perasakan dengan sikit garam.
Akhir sekali gaulkan dengan bahan-bahan tumbuk tadi. Dan jangan lupa perahkan sedikit air limau. Rasa dahulu sebelum hidang. Saya kadang tu tak sempat nak hidangkan..saya dah ratah dekat dapur sampai kena marah dengan suami.
Sedap makan dengan nasi panas. Dalam gambar ni sambal tu sedikit kering sebab waktu tumis tu saya terkurang minyak dan limau pula ada sebiji aje. Takpa la next time saya adjust bagi sedap lagi!

Selamat memasak semua...Love you! muah! muah!


No comments:

Post a Comment

Komen la .. Takpe Nanti Saya Baca

Resepi Bibimbap  Klik sini Assalam kawan-kawan Bila dah buat Bibimbap ramai pula yang menanyakan resepi Kimchi...